SG kasa, yani 2003 ile 2008'in ilk yarısı arasında ülkemizde satılan Foresterlarla ilgili YouTube'a yeni yüklenmiş bir video paylaşmak istiyorum. (YouTube'da benzeri bir sürü video mevcut.) Bildiğiniz gibi o kasanın 2.0 125 hp, 2.0 156 hp ve 2.0 177 hp (bendeki) ve 2.5 230 hp olanları mevcut. 2.0 olanların ülkemizde az da olsa manuelleri ve genellikle otomatikleri var, 2.5'ların hepsi otomatik (STİ'lar hariç). 2.5 motorlu olanlarla 2.0 olanlar arasında güç farkı dışında önemli bir fark daha mevcut, o da 2.5 olanlarda VDT yani değişken tork dağıtımı ile VDC (Diğer markalarda ESP denen özellik, elektronik denge programı) mevcut. VDC (ESP)'yi, 2.5 motorlu araçlar gerçekten diğerlerine göre çok daha güçlü olduğu için koymuşlar herhalde ama benim esas ilgimi çeken özellik VTD. VTD olmayan Foresterlar (piyasadaki Foresterların çoğu) tekerlekler çapraz olarak boşa çıktığında gücü diğer tekerleklere aktaramıyorlar ve havada asılı kalıyorlar. 2.5 motorlu Foresterlarda ise böyle bir sorun yok. (2.5'luklarda LSD'de var zannediyorum.)
Video bir manuel 2.0 Forester ile bir 2.5 Forester (otomatik) roller üzerinde mukayese etmiş. 2.5'luğun üstünlüğü hemen kendini belli ediyor. Özellikle 1:47'deki kısmı izlemenizi öneririm:
STİ dışında manuel 2,5 XT olduğundan haberim yoktu. Teşekkür ederim.
Geçtiğimiz sene henüz pandemi yokken, bütçeden yana iki kere düşünmeye başlamamışken, araç fiyatları uçmamışken 2,5 XT'ye neden geçmedim diye kendime kızıyorum. (Bu arada gözüm Arıcan'ın satışa çıkardığı 3.0 Outback'te doğrusu. Dilerim kıymetini bilecek birisine gider.)
Video basit ve güzelmiş, gereksiz bilgi olmadan 2 dkya sığdırmışlar daha önce böyle videolar yaygın değilken farklı bir forumda bir kullanıcının Subaru çekiş sistemleri ile ilgili yazdıklarını uzun uzun okuyup 2.5 XT almaya karar vermiştim. Arazi şartlarında VTD olmayan Subarulardan çok farklı olduğuna, hatta bazen arazi aracı olarak bilinen araçlardan daha iyi performans sergilediğine birebir tanık oldum. VTD'liler özelinde konuşacak olursak herhangi bir müdahaleye gerek kalmadan hem ortada hem arkada mekaniki kilitli gibi davranıp aynı zamanda arabaya istenilen manevrayı arabanın tüm gücüyle yaptırabilmek bir avantaj. Fakat gaza gelmemek lazım araçlarımızın belirli limitleri var. En önemlisi offroad için yeterli yüksekliğe sahip değiller ve herhangi bir modifikasyon yapmadan offroad lastiği takmaya çok uygun değiller
Birinci videoda 1:50'de arazi araçlarının ve XV'nin performansı var aynı yerde. İkinci videoda Forester'ın aynı yerdeki performansı var. Diğer araçlarda extreme lastik, çamur lastiği ya da AT lastik var. XV ve Foresterda Kumho kış lastiği var.
Videolardaki yolu 2.0 XT ile çıkabileceğimi sanmıyorum. (Çıkacak arkadaşlar olabilir, ben çıkamam muhtemelen.) Bence 2.5 Forester gayet iyi performans göstermiş. Yalnız özellikle XV'nin beni şaşırttığını söylemeliyim. XV'nin CVT şanzımanının o koşullarda kendisini korumaya almasını, gücü kesmesini ve sürücüyü yolda bırakmasını beklerdim. Beklediğimden çok daha iyi performans sergilemiş, arazi araçlarının yanında pek de geride kalmamış XV.
2.0 XT de vardı bu yolda, çıkamadı. Fakat araçta başka bir sıkıntı da vardı. XV gerçekten süprizlerle dolu bir araç. Pek çok kez arazide gördüm ve kesinlikle geçer not alıyor. CVT'nin yamuk yapmadığı yerlerde benim Foresterdan daha başarılı. Bu geziyi Ege offroad kulübü düzenlemişti. Bizden önce deneyen arazi araçlarından zorlanarak bir kaç seferde çıkanlar olmuştu. Parkurun başındaki görevli arkadaş bu kısmı denemememizi, yanda bir yol olduğunu ve ordan geçip ekibe katılmamızı söylemişi ama dinlemeyip denemiştik ve millet hayret etmişti
Zemin kaygan, tekerler dönebiliyorsa CVT yamuk yapmıyor, tekerleri döndüremeyecek şekilde derin veya gücü yetmeyecek kadar dik bir rampa varsa CVT iptal
(19-10-2020, Saat: 16:44)serkankucuk demiş ki: Zemin kaygan, tekerler dönebiliyorsa CVT yamuk yapmıyor, tekerleri döndüremeyecek şekilde derin veya gücü yetmeyecek kadar dik bir rampa varsa CVT iptal
Evet aynen oyle. Tekerlekler biraz olsun donebiliyorsa CVT’nin kendini korumaya alma olayi yasanmiyor. Ama takili kaldiysa ve tekerlekler ilk hareketi alamiyorsa o zaman CVT’ye yuksek tork binecegi icin (stall torque) iste o zaman kendini korumaya aliyor.
Hani banyo zemininde camasir makinasini kaydirmayi denediginizi dusunun. Ilk hareketi vermek zordur ve yuksek guc gerekir. Fakat bir kere hareketlendi mi, daha dusuk guc ile hareket eder. CVT’de de oyle Asil zarar verici olan ilk hareket. Ilk hareket varsa, yani tekerlekler donuyorsa CVT durduk yere “cok yoruldum durayim ben” demiyor.