Yaklaşık 2 yıl/18 bin km önce serviste yaptırdığım cvt yağı değişimde 4 adet 1 litrelik motul multi Cvtf kullanılmış, faturada mevcut. Yağ değişimi yapmak için şanzıman karterindeki alt tapa sökülüp boşaltım yapılıyor ve tekrar üst tapadan taşma seviyesine kadar dolum yapılıyor, işlem tamam. Forester araç kitapçığı Cvt şanzıman içindeki toplam yağ miktarını 12,7 litre olarak belirtiyor. Peki bu bilgilere göre toplam yağın sadece 4 litresi yenilenmiş veya 8,7 litresi eski yağ olmuyor mu? Sadece karterdeki yağı temizlemek yeterli olur mu? Peki tüm yağ nasıl değişir? Cevabı bu videoda görülmekte:
Evet, CVT yag degisiminde yagin cogu aslinda degismemis oluyor. Aslinda yurtdisinda ozel cihazla yagin tumunu vakumla cekip, tamamen yeni yag doldurma islemi var ama ulkemizde bu islemi yapan yer ben duymadim.
Videoyu baştan sona izledim. Ardından YouTube öneri olarak MrSubaru1387 namlı subaru ustasının YouTube videosunu verdi. Yaklaşık 18 dakika. “Subaru CVT- To Service or Not To Service” adlı. Onu da izledim. Salt Subaruya has değil herhangi bir markanın otomatik vitesine sıcak bakmıyorum. Eskiden kalma öğrenilmiş bir tedbir. Bu tedbire uyararak ne kadar isabetli davranmakta olduğumu anladım. Amerikada satılan Subaruların CVT şanzımanına ömür boyu garanti, bir başka deyişle 10 yıl ya da 150 bin km garanti vermiş. İçindeki yağın da hiç değiştirilmemesi lazımmış. Yani oradaki CVT şanzımanlı Subaru kullanıcısı CVT yağını hiç değiştirmiyor, verilen süre içinde bozulursa yetkili serviste doğrudan Şanzıman değişimi yapılıyormuş. Tabi 10 yıl ya da 150 bin km’yi aştı iseniz yağ değiştirmek tasarrufu tüketiciye kalmış. Türkiyedeki uygulama hakkında fikrim yok. Benim araç manuel şanzımanlı. Motulun sitesinde 12-13 lt multicvtf yağ tavsiye edilmekte. 30 bin kmde kontrol, 24 ay ya da 45 bin kmde değişim yazmış. Aynı şanzıman farklı tavsiyeler. İnsanda soru işaretleri oluşturuyor. Bir de genel kabul görmüş uygulama 12 lt yerine 4 lt değiştirmek ise o da kafa karıştırıcı. 12 litrenin tamamını değiştirmek manuel şanzıman yağını değiştirmekten daha zormuş. Allah kolaylık versin.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Evet Nuri hocam haklısınız, Subaru Eylül 2018'de yayınladığı bildiriyle 2016-2017-2018 model cvt şanzımanlı araçlar için 10yıl/100k mil garanti vermiş. Garantiyi hangi nedenden dolayı 10 yıla çıkartığı soruna ise net bir cevap yok. Birçok Subaru kullanıcısı da bunu merak ediyor. Bazıları sorunun cvt de bir takım ses veya sarsıntı türünde olabileceğini söylüyor. Ama çoğu kullanıcıda hiçbir sorun yok. Subaru'nun bu tavrı bir yandan soru işareti oluştursa da bir yandan da kullanıcılara güven veriyor , malının arkasıda yani. Yağ konusuna gelirsek yetkili servisin yaptığı bir işlem. Sizin de belirttiğiniz gibi cvt yağ değişim önerilmese de yeni güncel kitapçıklarda da yazıyor ki " Ağır koşullarda kullanılan araçların sürekli değişken şanzıman yağını her 45 bin km de bir değiştirmeleri gereklidir." Yağ eskimesine bağlı olarak mekanik sistemi oluşturan dişlilerin ömrünü uzatmak için sık sık yağ değişimi önerenler de var. Yağ değiştirenlere ait yeni tarihli bir çok video da var. Sorunlar olsa da genel değil, sonuçta her makinenin de bir ömrü var.
MrSubaru denen kişi, Amerikadaki Subaru camiasında takip edilen bir kişi ve şahıs doğrudan Amerika Subaru ile konuşmuş. Edindiği izlenim, Subaru Japonya’nın bu şekilde nerelerde sıkıntı çıkacağını öğrenme sürecinde olduğu. “Bizim paramızla Subaru öğreniyor, en azından sorumluluğu üzerine alıp garanti veriyor” diyor. DSG mağdurlarını görünce son derece haklı bir tesbit. Benim anlamadığım şey, hal böyle iken, niye farklı farklı uygulama var. Zamanınca aynı şey Seat Türkiyede aynı model araca 10 bin km yağ değişim aralığı verirken, aynı araca 10 bin mil (15 bin km) yağ değişim aralığı veriyordu. Ben bu tür davranışlardan rahatsız oluyorum. Amerikalılar “ don’t insult my intellect” der , bizim dilimizde “beni aptal yerine koymanın” daha kibar söylenmiş hali. Eğer kapalı sistem ise Amerikada olan şartlar aynen diğer ülkelerde de olmalı. Bir de şu dikkatimi çekti: sistemin içinde filtre var, bildiğimiz yağ filtresi. Diğer otomatik vites sistemlerinde de filtre var mı acaba? Anladığım kadarıyla o filtre dışardan müdehale ile değiştirilmiyor. Bu konu bir yerlerde detaylı tartışıldı ise okumak isterim doğrusu.
Tapatalk kullanarak iPhone aracılığıyla gönderildi
Otomatik sanzuman yag degisimi hakkinda bilgi birkac yil once bahsetmistim.
Yurt disinda ozel makine diye tabir edilen makine sisteme, yag cubugundan, sogutma kanallarindan ..vs. baglantilari mevcut. Ben 2009 legacy nin son yag degisiminde kullanmistim. yag dolum cubugundan iceriye boru uzatiliyor . bu boru, disarda 2 ye ayrilan adaptorle makineye bagli. bir taraf kirli bir taraf temiz yag olarak. makine once karter deki yagi cekiyor. sonra yerine temiz yag pompaliyor. Sonraki asamada, arac calistiriliyor ve sanzuman icerisinde sirkulasyon basliyor ve duzenli aralikla yag cekip temiz yag pompaliyor. ortalama 20dk suren bir islem diye hatirliyorum. sonrasinda ise park halindeyken butun viteslere geciriliyor.
baska bir metod ise, sanzuman sogutma borularindan islem yapmak. bunu tecrubesiz kisilerin yapmasi sanzumana zarar verecektir. yapilan islemde, sanzumandan cikip sogutmaya giden boru sokulup disarida bir kovanin icerisine uzatiliyor.
1. yontem: arac calistirilip, sanzuman basinciyla yagi disari aliyorsunuz.nezaman tukurmeye basliyor o zaman motoru kapatiyorsunuz. zaten ortalama 30sn ya surer ya surmez. sonra boru yerine takilip yeni yag dolduruluyor.
2.yontem: bu boru disarida kova icindeyken, arac calistiriliyor. P konumunda olsa bile yeterli sonucta sirkulasyon oluyor. tabi bu isleme baslamadan once yag cubugundan iceriye yag doldurmak icinboru bagliyorsunuz. sanzumandan yag disari cikarken temiz yag sanzumana giriyor ve cikan yag ne zaman rengi temiz yag rengine ulasirsa o zaman motoru kapatip, sanzumanin sogutma borusunu yerine takiyorsunuz. pesinden yag kontrol edilerek motor calistiriliyor ve motor calisir halde yag tekrar kontrol ediliyor. eger seviyesi eksik ise, o zaman yag ekleyerek seviyesi ayarlaniyor.
Baska bir secenek ise, fazla yag harcarsiniz fakat tamamen degisme sansiniz olabilir. tapadan yag bosaltilip, temiz yag eklersiniz. ekleyeceginiz yagi birazcik fazla koyarsiniz. yani atiyiyorum 4lt yag cikti sanzumandan(sanzuman yag seviyesi tam ise), siz araca 5lt eklersiniz. motoru calistirip, yagin karismasini saglarsiniz. sonrasinda tapayi acip tekrar bosaltirsiniz. yine ayni metodu yaparsiniz. ne zaman ki cikan yag temiz yag rengini alir o zaman yaginiz tamamen degismis olur. Nekar yag lazim? kesin birsey diyemem.
Son islemi mecburiyetten mazdada denedim. sanzuman seviye cubugu yok. bosalttiktan sonra araca 5lt yag ekledim. fakat tapanin eski olmasi yuzunden anahtar siyirdi ve yeni tapa siparis gectim. o tapa gelene kadar 50 mil surdum araci. sonrasinda tapayi degistirmek icin yagi bosalttim. 5lt kadar. pesinden tapayi takip 5lt daha yag ekledim. araci birazcik surdum ve kanala cekip seviyesini ayarladim. o sirada cikan yaga baktigimda rengi kahve renginden kirmiziya donmustu.
NOT: paylasim bilgilendirme amaclidir. Sorumluluk, uygulayan veya uygulatana aittir.